Pracownia gospodarstwa domowego
Pracownia Gospodarstwa Domowego z założenia jest miejscem, w którym uczestnik nabywa lub doskonali swoje umiejętności z zakresu czynności stricte gospodarczych w tym kulinarnych.
W warsztatowej codzienności podopieczny rozwija umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętem AGD (pralka, zmywarka, piekarnik, mikrofalówka, robot kuchenny, żelazko, itd.), przygotowuje proste potrawy, wypieki na święta, przetwory z wykorzystaniem owoców i warzyw sezonowych. Wspólnie organizujemy okolicznościowe imprezy i świętujemy urodziny oraz imieniny naszych wychowanków, tworząc silne więzi i poczucie przynależności do grupy. Podopieczni uwrażliwiani są na potrzeby innych, angażowani w pomoc mniej sprawnym kolegom i koleżankom.
Ważnym elementem jest też nauka staranności i systematyczności w czynnościach porządkowych przez utrzymanie czystości w pracowni i na terenie warsztatów. Samodzielnie nakrywają do stołu, dopasowując wystrój do zaistniałych okoliczności, rozwijają w ten sposób zmysł smaku i estetyki.
Istotą naszej codziennej pracy jest także nauka systematyczności i dokładności w zakresie przestrzegania czystości oraz dbałość o porządek w miejscu pracy. Do naszych obowiązków należy planowanie i dokonywanie zakupów czyli zaopatrywanie warsztatów w potrzebne artykuły spożywcze i detergenty. Pracownia Gospodarstwa Domowego realizuje zadania, które pomagają naszym podopiecznym w osiągnięciu większej samodzielności w życiu codziennym.
Pracownia plastyczna
Pracownia plastyczna realizuje zadania terapeutyczne poprzez kontakt ze sztuką oraz wykonywanie prac plastycznych różnorodnymi technikami.
W pracowni plastycznej uczestnicy poznają różne formy wyrazu artystycznego. Na zajęciach plastycznych posługują się typowymi materiałami takimi jak: farby akwarelowe, farby akrylowe, farby plakatowe, farby przeznaczone do szkła oraz ceramiki, pastele, kredki, plastelina, modelina, kolorowy papier a także materiałami naturalnymi typu szyszki, suszone kwiaty itp. W pracowni uczestnicy rozwijają wyobraźnię i aktywność twórczą, kształtują cierpliwość, wytrwałość i poczucie odpowiedzialności za wykonaną pracę oraz umiejętność pracy w zespole.
Zajęcia w pracowni plastycznej mają na celu podtrzymywanie i rozwijanie sprawności manualnych oraz ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Pracownia plastyczna ma zainteresować uczestnika zagadnieniami z zakresu sztuki oraz poszerzyć jego wiedzę w tej dziedzinie. Uczestnicy biorą udział w konkursach plastycznych dla osób niepełnosprawnych, sami przygotowują prace, które często zdobią pomieszczenia WTZ, są wystawiane na kiermaszach twórczości osób niepełnosprawnych, a niekiedy stają się miłym upominkiem.
Pracownia rękodzieła artystycznego
W pracowni tej zakres pracy obejmuje: naukę rękodzieła artystycznego, wprowadzanie elementów krawiectwa, a także szeroko pojęte zajęcia plastyczne. Celem terapii jest przede wszystkim wyrabianie w uczestnikach sprawności manualnej, rozwijanie konkretnych zamiłowań uczestników i ich zdolności. Rozwijanie umiejętności twórczego wykonywania prac plastycznych, odchodzenie od schematów. Wykorzystywane są różne techniki pracy i materiały, uczestnicy ozdabiają przedmioty metodą decoupage, wykorzystują metodę filcowania na sucho, malują farbami akrylowymi biskwitowe anioły świeczniki, szyją maskotki, torby, wyrabiają świece. W ramach pracowni tworzone są również drewniane szkatułki, tace, ozdobne ramki, lustra.
Do naszych prac wykorzystujemy takie materiały jak: farby akrylowe, farby do malowania na tkaninach, pisaki do malowania na tkaninach, sznurki, włóczki, koronki, koraliki, różne tkaniny, nici do wyszywania. Uczestnicy poznają i uczą się posługiwać narzędziami i prostymi urządzeniami utrwalając ich zastosowanie. Wykonywane prace znacznie uwrażliwiają uczestników WTZ na estetykę i piękno, poprawiają koordynację wzrokowo-ruchową oraz uczą precyzji, skupienia i dokładności. Prace dobierane są do chęci i możliwości uczestnika tak aby oprócz wyrabiania sprawności manualnej pobudzać wyobraźnię twórczą, od dobierania kolorów, aż do realizacji własnych pomysłów z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa.
Pracownia umiejętności społecznych
Pracownia umiejętności społecznych kształci umiejętność prawidłowego funkcjonowania w grupie oraz szeroko pojętą naukę logicznego myślenia. Dbamy o punktualne przychodzenie na zajęcia, umiejętność kulturalnego zachowania się w grupie i poza nią.
Ponadto w pracowni kształtujemy tworzenie prawidłowych relacji rówieśniczych wśród uczestników, rozpoznawanie swoich emocji, radzenie sobie z nowymi sytuacjami społecznymi, kształtowanie umiejętności percepcji. Uczestnicy zajęć wykonują tez ćwiczenia grafomotoryczne, uczą się pisowni liter, liczb. Próbują wykonywać podstawowe działania matematyczne. Jest to m. in. jednym z elementów nauki posługiwania się pieniędzmi.
Pracownia umiejętności społecznych to także miejsce, w którym podopieczni uczą się posługiwania zegarem, odczytywania minut, godzin.
Kolejnym celem pracy w tej pracowni jest nauka zwrotów grzecznościowych i podstawowych zasad savoir-vivre. W adaptacji do środowiska zewnętrznego pomaga uczestnictwo w kulturze, tj. wyjścia do ciekawych miejsc, muzeów, kawiarni itp. W związku coraz powszechniejszym znaczeniem komputerów w życiu człowieka, kładzie się nacisk na kształcenie umiejętności pracy z programami komputerowymi, uczy się posługiwania internetem. Zajęcia prowadzone są w formie zabawy i jednocześnie edukacji.
Sala rehabilitacyjna
Poza zajęciami w poszczególnych pracowniach, każdy z uczestników bierze udział w zajęciach ruchowych prowadzonych przez fizjoterapeutę, w specjalnie do tego przystosowanej sali gimnastycznej .Każdy uczestnik ma indywidualny program usprawniania ruchowego, opracowany przez fizjoterapeutę , z uwzględnieniem zaleceń i orzeczeń lekarskich. Ma to na celu uaktywnienie fizyczne, poprawę ogólnej sprawności fizycznej, poprawę koordynacji ruchowej, kształtowanie prawidłowej postawy ciała, redukcję nadmiernej masy ciała, utrzymanie i wzmocnienie siły mięśniowej, zachowanie prawidłowego zakresu ruchu w stawach, likwidacje przykurczy.
Ze względu na dużą różnorodność dysfunkcji ruchowych przeprowadzane są następujące ćwiczenia: ćwiczenia na sprzęcie rehabilitacyjnym, ćwiczenia ogólnie rozwijające i wzmacniające mięśnie, ćwiczenia korekcyjne, gry i zabawy ruchowe na powietrzu, ćwiczenia indywidualne dostosowane do potrzeb uczestnika.
Do dyspozycji uczestników w sali rehabilitacyjnej dostępne są między innymi rowery treningowe, steper, bieżnia, materace, drabinki, stół terapeutyczny do ćwiczeń manualnych, stół do tenisa stołowego, piłki gimnastyczne.