Rozwój i aktywność drogą do zdrowia psychicznego
Realizowane zadanie polega na zorganizowaniu cyklu warsztatów i porad usprawniających i rehabilitacyjnych w zakresie promocji zdrowia psychicznego. Sprzyja promocji zdrowia psychicznego poprzez wzmacnianie samooceny i podnoszenie kompetencji społecznych osób z zaburzeniami psychicznymi. Wsparciem jest objętych ok. 60 osób.
Zdrowie psychiczne to najogólniej rzecz biorąc zdolność do rozwoju pomimo ograniczeń. Pomoc w kształtowaniu wizerunku i poczucia własnej wartości oraz zajęcia terapeutyczne usprawniające samodzielność mają na celu zapobieganie wypadaniu z ról społecznych oraz zapobieganie zaburzeniom psychicznym, będących skutkiem niepełnosprawności.
Szczególna uwaga zwracana jest na:
- – umiejętność radzenia sobie ze stresem
- – profilaktykę zaburzeń depresyjnych
- – działania służące poprawie stanu zdrowia psychicznego
- – promowanie zdrowego stylu życia
- – profilaktykę uzależnień (dopalacze, narkotyki, alkohol, nikotyna)
- – podwyższanie poziomu samooceny
Wsparcie udzielane jest dzieciom, młodzieży i dorosłym z zaburzeniami psychicznymi oraz ich najbliższej rodzinie. Polega m.in. na:
- a) udzielaniu porad przez specjalistów (psychologa, kosmetologa, fryzjera, stylisty, dietetyka, innych)b
- b) regularnym, aktywnym udziale w różnorodnych zajęciach usprawniających samodzielność i gotowość do wykonywania pracy:
- – usprawnianie ruchowe – choreoterapia
- – szeroko rozumiana terapia zajęciowa , w tym wikliniarstwo
- – trening kulinarny pod kątem zdrowego żywienia i planowania budżetu domowego
- – trening dbałości o poprawę wizerunku, wpływający na wzmocnienie samooceny uczestników projektu i ich akceptacji przez środowisko (w tym także zajęcia w gabinecie fryzjersko-kosmetycznym)
Projekt realizowany jest w pomieszczeniach Maltańskiego Centrum Pomocy „Komandoria” w Poznaniu, przy ul. Świętojańskiej 1, na terenie Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi nr 2 w Poznaniu oraz miejscach użyteczności publicznej.
Wsparcie organizacyjne i finansowe zapewniają: